Waar beleving centraal staat

Ons team is wat de ­beleving bij onze ­brasserie uniek maakt

Artikel in OnderNamen | 14 december 2021

Een beetje verstopt tussen de woonblokken in Vleuten-De Meern ligt BraZZerie & Bakkerij Abrona. Bij de horecagelegenheid, waar diverse mensen met een verstandelijke beperking en/of -afstand tot de arbeidsmarkt werken, bruist het als nooit tevoren. Dat is mede te danken aan bedrijfsvoerder Jeroen Rietsnijder en “people manager” Karen van Doornik. Zij kwamen in 2020, midden in coronatijd, aan het roer, en kunnen -inmiddels weer groene cijfers noteren. ‘We hebben hier zo’n leuk team, elke dag is een feestje.’

Wie de voormalige boerderij Nyevelt binnengaat, komt eerst in de bakkerswinkel, waar de lekkerste taarten, koeken en verse broden liggen uitgestald. Via twee grote, oude staldeuren betreed je de brasserie. Een medewerker is geconcentreerd bestek aan het poleren, terwijl een ander koffie zet voor de eerste gasten van die dag. Er is reuring en het is er knus. ‘Mensen weten ons weer helemaal te vinden’, vertelt Jeroen. ‘Dat hebben we al geoogst tijdens het coronajaar. Doordat we een bakkerswinkel hadden, konden we toch nog mensen ontvangen, want winkels mochten openblijven. De bakkerij ging toen enorm lopen. Daar plukken we nu de vruchten van; gasten van toen komen regelmatig terug en vertellen ook weer over ons aan anderen. Ook hebben we die tijd aangegrepen om ons kenbaar te maken in de omgeving, bijvoorbeeld door het uitdelen van flyers. We worden ook op allerlei manieren gesteund door bedrijven in de regio. Zo hebben we een mooie gift gekregen van Stichting WIL en heeft Kwakkenbos, die hier in de buurt aan het bouwen is, een groot spandoek met onze naam bij het project opgehangen. Dat doet ons goed.’

Unieke beleving

Bij BraZZerie & Bakkerij Abrona werken -verschillende mensen met een -verstandelijke- beperking, die via stichting Abrona in -aanmerking komen voor dagbesteding. Ze worden tevens voorbereid op participatie in de maatschappij, waarbij ze ondersteuning krijgen van vakprofessionals en serieus -opgeleid worden. De brasserie en bakkerij in De Meern is één van de weinige horecagelegenheden die Abrona nog heeft, maar wel een hele levendige. ‘Juist ons team is wat de beleving bij onze brasserie uniek maakt’, zegt Karen. ‘We zijn een volwaardig restaurant, met een veelzijdig menu en inmiddels veel fantastische reviews, maar het concept draait om de mensen. Je zult misschien iets langer op je koffie moeten wachten dan in andere restaurants, maar dat hoort er helemaal bij.’ Jeroen stipt ook het spontane karakter van de medewerkers aan. ‘Ze zijn goudeerlijk en het maakt ze niet uit of jij een stratenmaker of CEO bent. Laatst zat hier een man keurig in pak te lunchen toen één van onze medewerkers hem vroeg of hij al een keuze had gemaakt voor het eten. Toen hij zei van niet, vroeg ze hem zonder pardon om op te schieten. Hij moest er ontzettend om lachen. Een ondernemer uit de buurt, een makelaar, komt hier eens in de twee weken een avond meewerken. Dat doet hij om z’n hoofd leeg te maken. Hij zegt dan: “Als ik een avond met deze mensen heb gewerkt, dan kan ik er weer tegenaan”. Ze kennen geen stress en geen vooroordelen. Als we allemaal zoals hen zouden zijn, zouden er geen -oorlogen en -conflicten zijn, dat weet ik zeker.’

Zakelijke mogelijkheden

Bij de brasserie kun je voor een kop koffie met een stuk zelfgemaakte taart, voor lunch, een borrel of diner terecht. Maar -zakelijke mogelijkheden zijn er ook volop. ‘We hebben de ruimte, zowel in het restaurant als de aangrenzende serre, om groepen kwijt te kunnen voor een diner, vergadering, buffet of iets anders. Maar we kunnen ook catering, een sinterklaasbestelling of kerstpakket -verzorgen.– Momenteel zijn we druk met alle bestellingen die voor de feestdagen worden gedaan, zoals speculaastaarten. Enerzijds maak je ons team heel blij met het werk en anderzijds laat je je relaties zien dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt.’

De gunfactor

Na een moeilijke periode waarin het -restaurant gesloten bleef, er noodgedwongen van -mensen afscheid werd genomen en de -financiën nog niet op orde waren, ziet het er -momenteel rooskleurig uit. ‘Sinds drie -maanden draaien we financieel weer helemaal goed en noteren we groene cijfers’, aldus Karen. ‘We fungeren steeds meer als team. Iedereen schakelt met elkaar en helpt elkaar waar nodig. Doordat we de medewerkers echt opleiden, kunnen we aan de voorkant wat strenger screenen. Dat zorgt er ook voor dat alles soepel draait.’ Jeroen: ‘Ik vind het ook -bijzonder dat we echt de gunfactor lijken te hebben. Grote bedrijven weten ons steeds vaker te vinden om hier te komen eten of een bestelling te plaatsen, we worden door regionale -bedrijven geholpen met onze naamsbekendheid en ook organisaties als Humanitas benaderen ons vaker voor samenwerkingen.’ Volgend jaar wordt het nog beter, als er een wandelroute in het gebied wordt gerealiseerd en er een bruggetje naar het terras van -BraZZerie -Abrona wordt aangelegd. ‘Er zijn hier in de wijk -genoeg mensen die nog nooit bij de brasserie zijn geweest. We liggen een beetje verstopt, dus je moet het maar net weten. Volgend jaar zijn we ook vanaf de andere kant, over het water toegankelijk. We verwachten dat mensen ons dan nog makkelijker weten te vinden.’

Wat de plannen verder zijn, dat weten Jeroen en Karen nog niet precies, maar ze voelen aan alles dat ze op de goede weg zijn. ‘Het -concept heeft veel potentie, met name de combinatie tussen de hospitality van de -horeca en aan de andere kant het participatietraject waar we de cliënten mee helpen. De energie spat er elke dag vanaf, wat ons weer enorm veel voldoening geeft. Voorlopig blijven we lekker doordraaien zoals we nu doen en dan gaan we vanzelf zien wat de toekomst brengt!’.