Artikel Ondernamen – Huisstijl

Ondernamen is een platform, actief in verschillende regio’s, dat ondernemers met elkaar verbindt en de naamsbekendheid van bedrijven vergroot op hun website schreven zij dit leuke artikel over de restyling van Abrona, zij spraken met onze collega’s Jacques en Wilke. Super leuk!

FRIS EN NIEUW LOGO VOOR ABRONA

Hotel Restaurant Abrona heeft na de verbouwing van vorig jaar nóg een restyling gekregen. Ook het logo is namelijk veranderd. Abrona heeft een nieuwe huisstijl laten ontwerpen die door is gevoerd op alle locaties en instellingen van de instantie. Het kleurrijke en frisse logo sluit nu meer aan op de boodschap die Abrona wil uitstralen.

‘De kleuren en vormen staan voor onze veelzijdigheid’

‘Het oude logo was moeilijk uit te leggen’, verklaart Wilke Sloesarwij, fondsenwerver en relatiebeheerder bij Vrienden van Abrona. Zij heeft de verandering van huisstijl van dichtbij meegemaakt. ‘Voorheen hadden we een logo waarin je twee gezichten kon herkennen, maar die tegelijkertijd de oevers van een rivier voorstelden. Dit sloeg op de betekenis van het woord Abrona.’ Het woord komt voor in de Bijbel en betekent zoiets als “een doorwaadbare plaats in de woestijn, een plek van ontmoeting en even tot rust komen.”

Kleurrijke zeshoeken 

Bovendien hadden verschillende locaties, zoals Hotel Restaurant Abrona, zelf een eigen logo ontworpen. De organisatie wilde één huisstijl zodat meer duidelijkheid zou ontstaan over wat en wie allemaal onder Abrona vallen. ‘Het bestaat uit afgeronde zeshoekige vormen en cirkels in allerlei kleuren. Vooral de frisse kleuren vallen op. De zeshoekige vorm en de kleuren staan voor onze veelzijdigheid in activiteiten, diensten en cliënten. Die zijn vooral kleurrijk. Als je onze kunstenaars in ons atelier vraagt om een schilderij te maken, zullen ze niet zo snel zwarte en donkere kleuren gebruiken. Abrona wil beter zichtbaar zijn en herkenbaar worden. We laten zien dat we er voor elkaar zijn. We zijn allemaal verschillend, maar vormen samen één geheel.’

‘De mensen waar ik nu mee werk zijn loyaal, trouw en dankbaar’

In de horeca-locaties gebruikt Abrona herkenbare icoontjes op de kleding en in het drukwerk. Deze zijn herleid uit de huisstijl die één van de cliënten uit het hotel heeft ontworpen voor het hotel. ‘Met kleine en simpele afbeeldingen wordt direct duidelijk waar het om gaat.’ Zo beelden de icoontjes bord met bestek uit dat het om een eetgelegenheid gaat en laat de voorzittershamer zien dat er vergaderd kan worden.

Eisen stellen aan kwaliteit 

Bij Hotel Restaurant Abrona, maar ook bij de andere locaties, werken merendeels mensen met een beperking en afstand tot de arbeidsmarkt. Jacques Westerhoff doet de bedrijfsvoering van de horeca-vestigingen van Abrona. ‘Ik wil niet benadrukken dat we hier met verstandelijk beperkten werken. Dan doe je ze tekort.’ Hij vindt dat de horecazaak ook echt een bedrijf hoort te zijn. ‘We gaan niet restaurantje spelen, maar we stellen eisen aan het werk dat gedaan wordt, aan de gerechten die we serveren en aan de service die we gasten bieden.’ Hij is ervan overtuigd dat zijn mensen dat allemaal kunnen en dat zij zich zo ook beter ontwikkelen. ‘Ze hebben veel meer in hun mars dan soms wordt gedacht. Dat laten ze ook zien.’ Wilke voegt daaraan toe: ‘Zij voelen zich zo ook serieus genomen.’ Het woord “dagbesteding” neemt hij dan ook liever niet in zijn mond. ‘Het is veel meer dan dat.’ De horecaman in hart en nieren kijkt altijd met een kritische blik naar zijn eigen zaken, maar ook naar de plekken waar hij zelf uit eten gaat. ‘Als ergens de carpaccio uitstekend is, kom ik daar graag terug, maar als het gerecht twee weken later opeens tegenvalt, is dat een teleurstelling. Onze koks maken allemaal altijd dezelfde carpaccio. Het duurt langer om het ze te leren, maar daarna leveren ze altijd goed werk af.’ Anderzijds ziet Jacques dat zij dingen sneller oppikken dan andere personeelseden. ‘Hier werken vooral jongeren en ook zij zitten veel op hun telefoon. Dus een device om bestellingen digitaal op te nemen, hebben zij sneller onder de knie dan sommige anderen.

Gelukkig 

Jacques zegt zelf veel gelukkiger te zijn in zijn beroep sinds hij bij Abrona werkt. ‘De mensen waar ik nu mee werk zijn loyaal, trouw en dankbaar. Je betekent daadwerkelijk iets voor iemand. Ik ben heel slecht in namen, maar van alle zeventig mensen die in onze horecagelegenheden rondlopen ken ik de naam.’ Dat zegt iets over zijn betrokkenheid, maar ook andersom. ‘De cliënten hebben ook allemaal iets met Jacques’, constateert Wilke.

Van cliënt naar collega 

Dat hun cliënten zich ontwikkelen blijkt uit het feit dat Abrona bij zowel het hotel als bij de BraZZerie in De Meern twee van hen in vaste dienst heeft genomen. Wilke vertelt enthousiast: ‘Het is uniek voor een organisatie als de onze om daadwerkelijk cliënten een arbeidscontact aan te bieden. Zij zijn apentrots en voelen zich nu echt collega’s van ons.’ Ook bij andere bedrijven brengen zij cliënten onder. Neem het verhaal van Wesley: hij is begonnen bij de BraZZerie en is door zijn ambities doorgestroomd naar medewerker bij een hotel. ‘Abrona fungeert wel zo lang mogelijk als vangnet. We hopen hierdoor dat meer ondernemers deze stap wagen. Wij willen het bedrijfsleven klaarstomen om deze mensen in dienst te nemen. Onze cliënten zijn er al wel klaar voor.’