Artikel Ondernamen – Verbouwing

Ondernamen is een platform, actief in verschillende regio’s, dat ondernemers met elkaar verbindt en de naamsbekendheid van bedrijven vergroot op hun website. Onlangs schreven zij een artikel over de verbouwing van onze BraZZerie & Bakkerij. Van onze collega’s Jacques en Wilke kregen ze een rondleiding. Lees er alles over!

BRAZZERIE ABRONA MODERNER EN STOERDER NA VERBOUWING

BraZZerie Abrona in De Meern heeft een make-over gehad. Het resultaat oogt landelijk, modern en robuust met verschillende kleuraccenten. De oude balken van de boerderij zijn nog zichtbaar en de medewerkers dragen korte, stoere, leren schorten en frisse, witte overhemden. Aan de tafels staan comfortabele stoelen in hippe kleuren zoals okergeel en donker turquoise. Voor kinderen zijn zowel binnen als buiten ruime speelplekken gecreëerd en ook zakelijke gasten kunnen er terecht voor diners en borrels.

‘De oude inrichting was nog van twaalf jaar geleden en er kwamen te weinig bezoekers’, begint Jacques Westerhoff, verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van de horecalocaties bij Abrona. ‘De BraZZerie kon dus wel een moderniseringsslag gebruiken. Toen ik hier voor het eerst kwam, struikelden de medewerkers over de lange schorten en was de kleding hoofdzakelijk zwart. Deze uitstraling paste helemaal niet bij het kleurrijke karakter van deze mensen. Dat is nu gelukkig veranderd.’

Bij BraZZerie in De Meern werken hoofdzakelijk jongeren met een beperking. ‘Wil je jonge mensen verder laten ontwikkelen, dan moet ook de inrichting en apparatuur met z’n tijd meegaan’, vindt hij. Samen met het team en de cliënten is een beleidsplan ontwikkeld en bepaald hoe de nieuwe inrichting eruit moest komen te zien. ‘We hebben een wensboom gemaakt waarop iedereen met post-its zijn of haar idee kon plakken. Daar kwamen de leukste dingen uit en zo werd duidelijk wat ze belangrijk vonden. Het leverde ook hilarische antwoorden op’, voegt Jacques er lachend aan toe, ‘Zoals een zwembad in de tuin.’ Wilke Sloesarwij, fondsenwerver en relatiebeheerder bij Vrienden van Abrona vult aan: ‘Zo zijn de kleuren in het interieur door de cliënten uitgekozen.’

Grote boerenschuur

BraZZerie Abrona lijkt van buiten een grote boerenschuur en staat midden in een woonwijk. Wilke: ‘Vroeger was dit weiland. De wijk is er later omheen gebouwd.’ De verbinding met de buurtbewoners ontbrak nog te veel, daarom is tijdens de heropening contact gezocht met de directe omgeving. Voor de verbouwing bestonden de gasten vooral uit senioren. ‘We willen ook een breder publiek aanspreken.’ In het voorste gedeelte zit een speelhoek en vol trots laat één van de medewerkers de gloednieuwe speeltuin met schommel, zandbak en trampoline zien. ‘Gezinnen met kinderen zijn meer dan welkom, maar voorheen was hier niets te doen voor ze. De locatie biedt veel mogelijkheden door de centrale ligging, voldoende eigen parkeergelegenheid en snelle toegang vanaf de A12. Daarom bieden we ons ook aan als vergaderlocatie en kunnen gasten hier terecht voor zakelijke lunches, diners en borrels.’

Samenwerking met bedrijfsleven

Naast de verbinding met hun gasten, zoeken Wilke en Jacques ook graag samenwerking met het bedrijfsleven. Wilke: ‘Soms wordt gedacht dat wij genoeg subsidie krijgen, maar vanuit zorgbudgetten kunnen wij de leertrajecten niet volledig financieren. We zoeken daarom de samenwerking op met bedrijven met de vraag om tijd en expertise in te zetten en soms wat financiële steun. Bedrijven die bijvoorbeeld onze cliënten trainingen willen geven of bij ons een evenement of vergadering houden. In verband met mvo is dat ook nog eens een win-winsituatie. Bedrijven laten zien maatschappelijk betrokken te zijn door met ons in zee te gaan.

Echt bedrijf

Tijdens het gesprek wijst Jacques medewerker Loes op het verkeerde schoteltje bij het kopje. De wijze waarop Jacques en Loes vervolgens met elkaar in gesprek gaan over kopjes en schoteltjes laat in één klap zien hoe het hier aan toe gaat. Loes durft een lolletje met hem te maken, maar neemt ook zijn instructies ter harte.

‘Bedrijven laten zien maatschappelijk betrokken te zijn door met ons in zee te gaan’

Jacques vindt dat een horecazaak ook echt een bedrijf hoort te zijn. ‘We gaan niet restaurantje spelen, maar we stellen eisen aan het werk dat gedaan wordt, aan de gerechten die we serveren en aan de service die we gasten bieden.’ Hij is ervan overtuigd dat zijn mensen dat allemaal kunnen en dat zij zich zo ook beter ontwikkelen. ‘Ze hebben veel meer in hun mars dan soms wordt gedacht. Dat laten ze ook zien.’ Wilke voegt daaraan toe: ‘Zij voelen zich zo ook serieus genomen.’ Het woord “dagbesteding” neemt hij dan ook liever niet in zijn mond. ‘Het is veel meer dan dat.’ De horecaman in hart en nieren kijkt altijd met een kritische blik naar zijn eigen zaken, maar ook naar de plekken waar hij zelf uit eten gaat. ‘Als ergens de carpaccio uitstekend is, kom ik daar graag terug, maar als het gerecht twee weken later opeens tegenvalt, is dat een teleurstelling. Onze koks maken allemaal altijd dezelfde carpaccio. Het duurt langer om het ze te leren, maar daarna leveren ze altijd goed werk af.’

Gelukkig

Jacques zegt zelf veel gelukkiger te zijn in zijn beroep sinds hij bij Abrona werkt. ‘De mensen waar ik nu mee werk zijn loyaal, trouw en dankbaar. Je betekent daadwerkelijk iets voor iemand.’ Loes geeft als afsluiter een rondleiding door het pand. Ze is erg blij met de “opkamer” waar een ruimte is ingericht waar het personeel zich even terug kan trekken en ontspannen. In de splinternieuwe en professionele bakkerij even verderop is het een drukte van belang. Iedereen weet precies wat hij of zij moet doen en laat zich niet afleiden door bezoekers. Het ruikt binnen naar koekjes en vers gebakken brood. Alle producten die daar woden gemaakt zijn bedoeld voor eigen locaties, maar iedere lekkerbek kan de koekjes, taarten en het brood bestellen en afhalen bij de BraZZerie.